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アイテム
看護基礎教育における医療安全教育に関する研究の動向と課題
https://aino.repo.nii.ac.jp/records/810
https://aino.repo.nii.ac.jp/records/8106463534f-5a00-4b6c-ae80-cde0a7122251
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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看護基礎教育における医療安全教育に関する研究の動向と課題 (1.0 MB)
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Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2022-12-09 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 看護基礎教育における医療安全教育に関する研究の動向と課題 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Trends and Issues in Research on Medical Safety Education in Basic Nursing Education | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 看護基礎教育 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 看護学生 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 医療安全教育 | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12834715 | |||||
ページ属性 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | P | |||||
著者 |
中野, 玲子
× 中野, 玲子× 西上, あゆみ |
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著者所属(日) | ||||||
値 | 藍野大学 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 藍野大学 | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究の目的は,国内の文献を通して,看護基礎教育における医療安全教育の研究の動向と課題を明らかにすることである.文献は,医学中央雑誌Web版を用いて,「医療安全」「看護教育」をキーワードに検索を行い,最終的に看護学生を研究対象とした28文献を抽出した.結果内容の分析から,医療安全に関する演習評価および,看護学生の医療安全に対する意識・認識,インシデントレポートの分析,医療安全行動,リスク感性の5テーマ,10カテゴリーに分類された.10カテゴリーのうち件数が多かったのは,ロールプレイ7件,学年進行による意識の変化4件,インシデントレポートの分析4件であった.医療安全に関する演習評価は,学生の危険予知やリスク回避行動につなげることを目的とした研究が多く,学生は実習を経験することによりインシデント事例に関わる機会も増え,医療安全への関心や意識が高くなっていた.今後さらに実践的な医療安全行動につながる教育のあり方を検討する必要がある.(著者抄録) | |||||
言語 | ja | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The purpose of this study is to clarify the trends and issues of research on medical safety education in basic nursing education through domestic literature. The literature was searched using the Web version of the Central Journal of Medicine using the keywords "medical safety" and "nursing education," and finally 28 references were extracted that focused on nursing students as the research subjects. From the analysis of the results, they were classified into 10 categories of 5 themes: "evaluation of medical safety exercises", "awareness and recognition of medical safety", "analysis of incident reports", "medical safety behavior", and "risk sensitivity". Of the 10 categories, the most frequent were <role play> (7 cases), <change in awareness with grade progression> (4 cases), and <analysis of incident reports> (4 cases). Many of the studies on the evaluation of medical safety exercises aimed to lead to students' risk prediction and risk avoidance behaviors, and students had more opportunities to be involved in incident cases through their practical training experience, and their interest and awareness of medical safety increased. It is necessary to consider the ideal way of education that will translate to more practical medical safety behavior in the future. |
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言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 藍野大学紀要 en : Bulletin of Aino University 巻 34, p. 63-75, 発行日 2022-08-31 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 2433-8745 |