WEKO3
アイテム
学内精神看護学実習における地域精神保健医療に関する学生の学び
https://aino.repo.nii.ac.jp/records/807
https://aino.repo.nii.ac.jp/records/807482b1cc4-f0ea-4bf3-9478-ba643a99f110
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
学内精神看護学実習における地域精神保健医療に関する学生の学び (984.4 kB)
|
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-12-09 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 学内精神看護学実習における地域精神保健医療に関する学生の学び | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Student learning regarding community mental health care through intramural practical training in psychiatric nursing | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 精神看護学実習 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 地域精神保健医療 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学生の学び | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12834715 | |||||
ページ属性 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | P | |||||
著者 |
藤本, 智美
× 藤本, 智美× 河野, 由理× 井手, 敬昭 |
|||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 藍野大学 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 藍野大学 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 藍野大学 | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 地域精神保健医療における看護の役割と機能を理解することを目標に,特定の地域の地域精神保健医療についてグループワークを行った.学生が調べた主な内容は,精神科医療に関する内容では精神障がい者数,精神障害者保健福祉手帳保持者数について,精神保健医療福祉に関する法制度では精神保健福祉法,障害者総合支援法,自殺対策基本法,児童虐待防止法について調べていた.また,生活環境と精神疾患,文化と精神疾患,災害と椿神疾患,歴史と精神疾患などの視点から地域の健康課題を捉えていた.学生はグループワークを通して【地域の特性を知ることで患者指導につなげる】,【生活環境と精神疾患の関係を知る】,【看護職が地域の特性や取り組みを住民に伝える】,【看護職も社会資源について理解し活用していく】,【精神疾患を予防する関わりや活動に活かす】ことが看護の役割と捉え,これらの視点が今後の自身の看護に役立てられる学んでいた.(著者抄録) | |||||
言語 | ja | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | We conducted a group work activity in which students researched mental health care within a local Japanese community to develop their understanding of the roles and functions of nurses in community mental health care. The students focused their group work on the practical aspects of community mental health care by investigating the numbers of local residents with a mental illness and a government-issued mental disability certificate. They also focused on the legislative aspects of mental health care and welfare by researching the Act on Mental Health and Welfare for the Mentally Disabled, the Act on Comprehensive Support for Persons with Disabilities, the Basic Act on Suicide Prevention, and the Act on Prevention of Child Abuse. Moreover, they learned about community health issues from the perspective of mental illness and their relationships to a range of factors, including living environments, culture, natural disasters, and history. Through their participation in the group work activity, the students perceived that the roles of nurses in community mental health care could be characterized by the following semantic units: 1) Developing patient guidance based on an understanding of local community attributes; 2) Understanding the relationship between mental illness and living environment; 3) Nurses should inform local residents about community attributes and initiatives; 4) Nurses should understand and utilize social resources; and 5) Engaging in interactions and activities that help prevent mental illness. The students also learned that these characteristics will be useful in their own future nursing practices. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 藍野大学紀要 en : Bulletin of Aino University 巻 34, p. 37-44, 発行日 2022-08-31 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 2433-8745 |