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アイテム
近世都市大坂における自殺対策(後編)-千日墓所の死亡埋葬記録に基づいて-
https://aino.repo.nii.ac.jp/records/636
https://aino.repo.nii.ac.jp/records/63623b31826-5043-4679-97d6-2ecd0899de12
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
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Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2019-03-27 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 近世都市大坂における自殺対策(後編)-千日墓所の死亡埋葬記録に基づいて- | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The City of Osaka's Suicide Prevention Policy in the Edo Period (Part II) -A Study of Sennichi Cemetery's Death and Burial Records- | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 自殺認定, 心中・相対死, 単独自殺, 刑罰, 心中法度 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | official confirmation that the manner of death is suicide, lovers' suicide/suicide pact, normal(single, solo) suicide, punishment, Lovers' Suicide Ban | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10553513 | |||||
ページ属性 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | P | |||||
論文名よみ | ||||||
タイトル | キンセイ トシ オオサカ ニオケル ジサツ タイサク コウヘン センニチ ボショ ノ シボウ マイソウ キロク ニ モトヅイテ | |||||
著者 |
岸田, 秀樹
× 岸田, 秀樹× Kishida, Hideki |
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著者所属(日) | ||||||
値 | 藍野大学医療保健学部作業療法学科 | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Aino University, Faculty of Nursing and Rehabilitation, Department of Occupational Therapy | |||||
記事種別(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 論説 | |||||
記事種別(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Article | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本稿では, 第1に, 制度的問題の解決を通して, 不審死体の届出, 死亡の種類の公的認定, 分担死体の埋葬の義務を含むプロセスが確立し, 聖六坊の防犯的役割も明確になったことを明らかにする. 第2に, 心中法度の成立により男女の情死が「相対死」という犯罪となり, 死体の裸晒しを含む, 過酷な刑罰が適用されたことを示す. 第3に, 個人単独の自殺は犯罪ではなかったが, 検使役による公的介入を招き, 死体が自殺現場に晒されたり, 公衆の面前で体表検索されたりし, 都市では自殺者の葬送儀礼と家族のケアを欠いていたことを示す. 最後にデュルケームの自殺類型論の観点から, 大坂の自殺名所であった千日墓所で, 心中法度成立後, 経済的繁栄期における相対死の流行, 飢饉時の単独自殺の増加の影響を遮断し, 自殺抑止期間が延長している成功的事実を検討し, 心中法度を背景にして聖六坊や非人番が自らの職務遂行を通して自殺予防に貢献したことを明らかにする | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Discussed in this article are the following facts: 1) In an effort to eliminate institutional ambiguity, an official process was established. It included obligation to inform the town magistrate of a suspected case of unnatural death, confirmation of the manner of death by the postmortem examiner and burial of the corpse. This process illuminated the crime prevention role played by Hijiri-Roku-Bou (Hijiri Six Masters; HSM); 2) The Lovers' Suicide Ban (1722) was introduced to make lovers' suicides/suicide pacts illegal (a crime called "Aitai-jini"). Very severe punishments were imposed on lovers who violated this ban and their naked corpses were often exposed in public; and 3) Though normal suicide (committed solo) was not a crime itself, the behavior brought about official intervention by the postmortem examiner and the dead body was exposed or examined in public. In cities, unlike in rural communities, there was practically no funeral rite for a suicide and his/her family and community were left unattended. Finally, an analysis from the viewpoint of Durkheim's suicide classification will be presented. At Sennichi Cemetery, a suicide mecca, the introduction of the Lovers' Suicide Ban successfully controlled lovers' suicides, which were epidemic during economically prosperous periods, as well as normal suicides during famines. As a result, suicide attempts were effectively deterred for a long time. Under the ban HMS and Hininban (policemen in the Edo period) fulfilled their own tasks and contributed to suicide prevention. | |||||
書誌情報 |
藍野学院紀要 en : Bulletin of Aino Gakuin 巻 22, p. 89-100, 発行日 2009-03-31 |
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表示順 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 11 | |||||
アクセション番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | KJ00007325319 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 09186263 |