Item type |
[ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2024-01-17 |
タイトル |
|
|
タイトル |
新型コロナウイルス感染症流行下における卒業前看護技術フォローアップ研修に関する実践報告 |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
A Practical Report on Follow-up Training of Pre-Graduation Nursing Skills in the COVID-19 Pandemic |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
フォローアップ研修 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
看護技術 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
卒前支援 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
新型コロナウイルス感染症 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
雑誌書誌ID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12834715 |
著者 |
米澤,知恵
西上,あゆみ
本多, 容子
齋藤, 祥乃
平山, 惠美子
前川, 麻記
松本, 晃子
下村, 明子
中野, 玲子
林, 周子
長井, 雅代
齋野, 貴史
松本, 七十子
阿部, 宏史
竹内, 利永子
宮岡, 裕香
井手, 敬昭
河端, 三惠子
|
抄録(日) |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
COVID-19流行前と比べ,臨地実習の場で過ごす時間や経験が少ない状況下で臨床現場へと就職する学生たちの不安は計り知れず,このような不安は,リアリティショックや職場不適応,早期離職へとつながることが懸念される.そこで,卒業を間近に控えた学生たちを対象に「卒業前看護技術フォローアップ研修」を実施した.また,参加した学生たちからの評価や取り組みに対する意見を調査し,今後のフォローアップ研修内容の改善や研修内容の充実について検討した.結果として,「卒業前フォローアップ研修」全体および各看護技術項目については,満足度の高い評価を得ることができた.特に,身体侵襲を伴う看護技術や,就職後の早期から必要となる看護技術の習得に対する意識や期待感が高いことが伺えた.また「慣れない人との看護実践の経験」は,卒業前フォローアップ研修として効果的であり,「楽しさ」「新鮮さ」「緊張感」「学びの充足」につながると考えられた.(著者抄録) |
|
言語 |
ja |
抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
Compared to the situation before the COVID- 19 pandemic, students who start working in clinical settings with less time and experience spent in the field are immensely anxious. Such anxiety may lead to reality shock, workplace maladjustment, and early retirement. A “follow- up training for pre- graduation nursing skills” was conducted for students about to graduate. In addition, the evaluation and opinions of the students who participated in the training were surveyed, and future improvements and enhancement of the content of the follow- up training are discussed. As a result, the overall follow- up training before graduation and each nursing skill item received high student satisfaction ratings. In particular, they showed a high level of awareness and expectation for learning nursing skills that involve physical invasion and nursing skills that are necessary from the early stage after employment. In addition, the “experience of practicing nursing with unfamiliar people” is considered effective as follow- up training before graduation, leading to “enjoyment,” “freshness,” “tension,” and “fulfillment of learning.” |
|
言語 |
en |
書誌情報 |
ja : 藍野大学紀要
en : Bulletin of Aino University
巻 35,
p. 9-15,
発行日 2023-08-31
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
PISSN |
|
収録物識別子 |
2433-8745 |