| Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
| 公開日 |
2022-07-09 |
| タイトル |
|
|
タイトル |
An analysis of the contents of home nursing training focusing on liaison: As a basis for guidance on interprofessional liaison |
|
言語 |
en |
| 言語 |
|
|
言語 |
eng |
| キーワード |
|
|
主題 |
team care, interprofessional, liaison, collaboration, nursing roles |
| 資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
| 著者 |
Sekinaga, Nobuko
Hirota, Mikiko
Matsui, Sachiko
Takemi, Yayoko
Kanemura, Miwa
|
| 抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
Medical, rehabilitation, and care service use by individuals requiring home care should be based on their intention to continue their daily lives. In this respect, it is desirable to create connections to facilitate support from professionals, and efficiently provide it to service users. Liaison among supporters is expected to become stronger for this reason. This study examined studentsʼ experiences related to liaison during home nursing training, with the aim of clarifying their learning about this issue through basic nursing education. After home nursing training, contents related to liaison were extracted from studentsʼ training records, and analyzed with their consent. These contents were classified into 3 categories, representing the studentsʼ views of liaison : 1) connecting care-receivers and social resources to support the formersʼ daily lives, 2) addressing daily life- and health-related issues they face, and 3) accommodating their needs. The students considered the effective use of doctor instruction sheets, medical conferences, and meetings of persons in charge as practical methods of liaison. Based on the results, it may be necessary to structure studentsʼ understanding of ʻinformalʼ services, nursing roles, and the actual situation of liaison, in order to provide them with appropriate guidance on liaison. |
|
言語 |
en |
| 内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
在宅介護実習に参加した学生のリエゾンに関する体験について調べた。実習中に学生が経験したリエゾン関連の項目について評価した。「リエゾン」とは、社会的資源を有効に活用して個人が必要とするケアを提供するための複数の専門家間でのリエゾンと定義した。対象は2013年11月と12月に在宅介護実習を終えた大学3年生32名とした。在宅介護実習後に、学生の実習記録からリエゾンに関連する項目を抽出し、各項目について分析した。その結果、リエゾン関連項目は三つのカテゴリーに分類された(「介護される人の日常生活を支援するための介護される人と社会的資源とのリエゾン」、「介護される人が直面する日常生活および健康関連問題への取り組み」、「要求に応えること」)。学生は、医師による指示書、医学会議、担当者との面会が有効なリエゾン方法と考えていた。以上より、リエゾンについての適切な指導を行うには、非形式的サービス、介護の役割、リエゾンの実状への理解を促すことが重要であると考えられた。 |
|
言語 |
ja |
| 書誌情報 |
en : AINO JOURNAL
巻 15,
号 1,
p. 75-80,
ページ数 6,
発行日 2017-03-31
|
| 出版者 |
|
|
出版者 |
AINO GAKUIN |
|
言語 |
en |
| ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
PISSN |
|
収録物識別子 |
1348-480X |