ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 藍野学院紀要
  2. 第25巻

「気になる子ども」を捉える思考プロセスの形成-保育士に行った間接的支援の実践報告-

https://aino.repo.nii.ac.jp/records/673
https://aino.repo.nii.ac.jp/records/673
85329f40-bbf4-4283-8c4d-0b92f4efc801
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00008479759.pdf KJ00008479759.pdf (480.2 kB)
Item type [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2019-03-27
タイトル
タイトル 「気になる子ども」を捉える思考プロセスの形成-保育士に行った間接的支援の実践報告-
タイトル
タイトル The Report about the Indirect Support We Gave the Nursery Teacher in Charge of the Children Who Need Extra Cares - We gave the indirect support to the nursery teacher in charge of the children who need extra cares -
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 気になる子ども, 保育士, 間接的支援, 思考プロセス
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 a child that needs extra care, nursery teacher, indirect support, process of thinking
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10553513
ページ属性
内容記述タイプ Other
内容記述 P
論文名よみ
タイトル キニナル コドモ オ トラエル シコウ プロセス ノ ケイセイ ホイクシ ニ オコナッタ カンセツテキ シエン ノ ジッセン ホウコク
著者 丹葉, 寛之

× 丹葉, 寛之

ja 丹葉, 寛之
ISNI

ja-Kana タンバ, ヒロユキ

en Hiroyuki, Tanba

Search repository
大西, 満

× 大西, 満

ja 大西, 満
ISNI

ja-Kana オオニシ, ミツル

en Mitsuru, Ohnishi

Search repository
尾藤, 祥子

× 尾藤, 祥子

ja 尾藤, 祥子
ISNI

ja-Kana ビトウ, サチコ

en Sachiko, Bito

Search repository
Tanba, Hiroyuki

× Tanba, Hiroyuki

en Tanba, Hiroyuki

Search repository
Ohnishi, Mitsuru

× Ohnishi, Mitsuru

en Ohnishi, Mitsuru

Search repository
Bito, Sachiko

× Bito, Sachiko

en Bito, Sachiko

Search repository
著者所属(日)
藍野大学医療保健学部作業療法学科
著者所属(日)
藍野大学医療保健学部作業療法学科
著者所属(日)
藍野大学医療保健学部作業療法学科
著者所属(英)
en
Aino University, Faculty of Nursing and Rehabilitation, Department of Occupational Therapy
著者所属(英)
en
Aino University, Faculty of Nursing and Rehabilitation, Department of Occupational Therapy
著者所属(英)
en
Aino University, Faculty of Nursing and Rehabilitation, Department of Occupational Therapy
記事種別(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 実践報告
記事種別(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Practical Report
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 「気になる子ども」を担当する保育士に対して, 子どもの行動の捉え方や関わり方について, 助言や指導を行う間接的支援を実施した. 支援開始当初, 保育士は子どもの気になる行動に対し直接的に指導し, 保育士が望む行動を促す関わり方が多く見られ, 子どもの気になる行動が助長されていた. しかし, 記録方法の工夫や気になる行動に対する分析の視点を提示していくことで, 保育士は子ども側の視点から気になる行動を捉え, 関わり方にも変化が見られた. 子どもが発達するためには子どもの持っている能力を上手く引き出していくことが重要である. 今回, 間接的支援を通して保育士の関わり方に変化が見られた要因として, 「気になる子ども」の行動を捉える際の保育士の思考プロセスの形成が芽生えたことによるものと考えられた. 【I. はじめに】 数年前までは思春期の問題として注目されていた, キレやすい, 行動に落ち着きがない, 感情コントロールが難しいなどの問題行動を示す子どもが, 近年では幼児期の段階からみられるようになっており, 保育園においても「気になる子ども」として現状報告が数多くされている.
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 We guided him about the way to understand their actions. Before then the nursery teacher grasped their actions superficially and guided them to act as he wanted. As a result the troublesome actions went on increasing. But after w presented the idea of writing down their actions and the viewpoint of analyzing them, the nursery teacher began to change his viewpoint and way to understand their actions. For letting the children grow up, it is important to bring out his latent abilities. The reason why the nursery teacher has changed his attitude to his children seems that the process of thinking of the nursery teacher began to make progress.
書誌情報 藍野学院紀要
en : Bulletin of Aino Gakuin

巻 25, p. 29-36, 発行日 2012-12-01
表示順
内容記述タイプ Other
内容記述 6
アクセション番号
内容記述タイプ Other
内容記述 KJ00008479759
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 09186263
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:22:10.927382
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3