WEKO3
アイテム
成人看護学実習および老年看護学実習において看護学生が見学または実施した看護基本技術の実態-学生による自己評価調査の分析より-
https://aino.repo.nii.ac.jp/records/637
https://aino.repo.nii.ac.jp/records/6374539b02a-bc6b-4cde-bfa4-b43a0e48e7e6
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-03-27 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 成人看護学実習および老年看護学実習において看護学生が見学または実施した看護基本技術の実態-学生による自己評価調査の分析より- | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Fundamental Nursing Skills Performed by Nursing Students in Adult and Gerontological Nursing Practicums -A Survey and Analysis of Nursing Students' Self Assessment- | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 看護学生, 成人看護学実習, 老年看護学実習, 看護基本技術, 自己評価調査 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | nursing student, adult health nursing practicum, gerontological nursing practicum, fundamental nursing skills, survey of students' self-assessment | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10553513 | |||||
ページ属性 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | P | |||||
論文名よみ | ||||||
タイトル | セイジン カンゴガク ジッシュウ オヨビ ロウネン カンゴガク ジッシュウ ニオイテ カンゴガクセイ ガ ケンガク マタハ ジッシ シタ カンゴ キホン ギジュツ ノ ジッタイ ガクセイ ニヨル ジコヒョウカ チョウサ ノ ブンセキヨリ | |||||
著者 |
綿貫, 成明
× 綿貫, 成明× 大町, 弥生× 辻村, 史子× 伊藤, 良子× 中山, 由美× 宮地, 真澄× 平木, 尚美× 表, 澄子× Watanuki, Shigeaki× Ohmachi, Yayoi× Tsujimura, Fumiko× Itoh, Ryoko× Nakayama, Yumi× Miyaji, Masumi× Hiraki, Naomi× Omote, Sumiko |
|||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 国立看護大学校看護学部看護学科 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 兵庫医療大学看護学部看護学科 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 藍野大学医療保健学部看護学科 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 大阪府立大学大学院人間社会学研究科 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 大阪府立大学大学院看護学研究科 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 奈良県立奈良病院看護部 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 兵庫医療大学看護学部看護学科 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 兵庫県看護協会尼崎訪問看護ステーション | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | National College of Nursing, Japan, Faculty of Nursing | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Hyogo University of Health Sciences, Department of Nursing | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Aino University, Faculty of Nursing and Rehabilitation | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Osaka Prefecture University, Graduate School of Humanities and Social Sciences | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Osaka Prefecture University, Graduate School of Nursing | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Nara Prefectural Nara Hospital, Department of Nursing | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Hyogo University of Health Sciences, Department of Nursing | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Hyogo Nursing Association, Amagasaki Visiting Nursing Station | |||||
記事種別(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 報告 | |||||
記事種別(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Report | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 看護系大学一校の成人看護学実習および老年看護学実習における看護学生の看護基本技術についてその見学または実施状況を明らかにし, 今後の講義・演習の内容や, 実習カリキュラムと実習施設, 実習指導の在り方等を検討するための基礎資料とすることを目的に, 文献等から選定した看護基本技術118項目の「見学」または「指導者の助言・監督下で実施」について調査した. 同大学で領域別看護学実習を履修した4年生のうち協力の得られた79名(回答率98.8%)のデータを分析した結果, 成人看護学実習・老年看護学実習の全般において, 環境整備, 清潔ケア, バイタルサイン測定, 病態・症状観察等の看護基本技術を見学または実施した学生が過半数を超えた. 一方, 呼吸, 排泄, 与薬, 救急, 症状・生体機能管理, 感染予防面の看護基本技術の見学または実施は, 全体の4分の1程度にとどまった. 学生が, 多様な治療を受ける患者の看護を学ぶことを通し, 臨地実習の場で見学や実施したことを振り返り, そして現象を関連付けて理解できる実習を編成することの重要性が示唆された. | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The purpose of this survey is to identify the current status of fundamental nursing skills performed by nursing students in adult and gerontological nursing practicums incorporated as part of a four-year baccalaureate nursing program. There were 118 survey items about fundamental nursing skills selected from the related literature. For each fundamental nursing skill the respondents were asked to answer, "have observed demonstration of this skill", "have performed this skill under the supervision of clinical nurse instructors" or "have not had any chance for observation or performance". Seventy-nine senior students (response rate: 98.8%) agreed to fill in and submit the survey sheet. The survey showed that more than half of the respondents had observed demonstration of, or had performed under supervision, such fundamental skills as management of the environment of care (cleanliness and safety of hospital beds and rooms), personal and hygiene care, vital sign measurement, assessment and monitoring of signs and symptoms in either adult or gerontological nursing practicum, or in both. In addition, about less than one-fourths of the respondents reported that they had observed demonstration of, or had performed under supervision, skills like respiratory care, elimination care, medication, monitoring and maintenance of vital functions and infection control. These results indicate the importance of arranging nursing practicums in such a way that students can learn a variety of nursing interventions and clinical skills in diverse care settings. Furthermore, nursing students need to be encouraged to learn through observation, performance under supervision and reflection so that they can understand the meaning of a variety of interconnected phenomena. | |||||
書誌情報 |
藍野学院紀要 en : Bulletin of Aino Gakuin 巻 22, p. 101-115, 発行日 2009-03-31 |
|||||
表示順 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 12 | |||||
アクセション番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | KJ00007325499 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 09186263 |