WEKO3
アイテム
認知症高齢者に看護学生が抱いた感情
https://aino.repo.nii.ac.jp/records/629
https://aino.repo.nii.ac.jp/records/6295ab4aa58-8b08-4b30-baf7-cad8df79e567
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-03-27 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 認知症高齢者に看護学生が抱いた感情 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Nursing Students' Emotional Feelings toward Elderly Persons with Dementia | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 認知症高齢者, 看護学生, 感情 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | elderly persons with dementia, nursing students, emotional feelings | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10553513 | |||||
ページ属性 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | P | |||||
論文名よみ | ||||||
タイトル | ニンチショウ コウレイシャ ニ カンゴガクセイ ガ イダイタ カンジョウ | |||||
著者 |
西村, 美里
× 西村, 美里× 大町, 弥生× 中山, 由美× Nishimura, Misato× Ohmachi, Yayoi× Nakayama, Yumi |
|||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 藍野病院 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 兵庫医療大学看護学部看護学科 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 財団法人田附興風会医学研究所北野病院 | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Aino Hospital, Department of Nursing | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Hyogo University of Health Sciences, Faculty of Nursing, Division of Nursing | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Kitano Hospital, Department of Nursing Administration | |||||
記事種別(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 原著 | |||||
記事種別(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Original Paper | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本研究の目的は, 臨地実習で認知症高齢者を受け持った看護学生がどのような感情を抱いたのかを明らかにすることである. そして, 認知症高齢者を受け持つ看護学生の指導や支援の一示唆を得ることである. 8名の看護学生に対して臨地実習で認知症高齢者を受け持った際に感じたことについてインタビューし, KJ法を用い分析した. その結果, 【予期しない言動にびっくりする】【思いが通じなく, もどかしい】【受け入れてもらえて嬉しい】【一緒にいることが楽しい】【ケアのポイントに気付けて, 充実感がある】【認知症高齢者は可哀想】の6カテゴリーが抽出された. 認知症高齢者に攻撃的発言や拒否反応を示され, 困惑しながら看護学生は感情のコントロールをしていた. そのような学生には, まず感情を表出・認知させるような関わりが教員には求められる. そして感情が生じた根源や, 高齢者の心身の状態について学生と共に考える時間を持つことが必要であると考えた. | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The purpose of this study is to examine nursing students' emotional feelings toward elderly persons with dementia and to discover how they change through clinical practice. Eventually it is hoped that the faculty can find some suggestions helpful in guiding and supporting nursing students assigned to care for elderly persons with dementia. Eight nursing students were interviewed and asked to describe how they had felt about elderly persons with dementia during their clinical practice. Their verbatim descriptions were analyzed through the Kawakita Jiro method (a.k.a. the affinity diagram method) and classified into the following six categories; "be surprised by unexpected behaviors", "feel frustrated when unable to communicate", "feel happy when accepted", "enjoy being together", "have a sense of fulfillment through learning the key to providing care" and "feel pity for elderly persons with dementia". The nursing students were trying to control their emotional feelings while perplexed by offensive remarks and refusals of elderly persons with dementia. They need to be supported by the faculty so that they can recognize and express their own emotional feelings. In addition, the faculty should have an opportunity for sharing the students' reflection upon the source of their emotional feelings and the content of care. | |||||
書誌情報 |
藍野学院紀要 en : Bulletin of Aino Gakuin 巻 22, p. 11-21, 発行日 2009-03-31 |
|||||
表示順 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 4 | |||||
アクセション番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | KJ00007320399 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 09186263 |