WEKO3
アイテム
2校間の比較によるN式確信度反映型多肢選択試験の検討
https://aino.repo.nii.ac.jp/records/570
https://aino.repo.nii.ac.jp/records/570505fb1c8-188f-4ee8-b2e9-3acf179acf4c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-03-27 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 2校間の比較によるN式確信度反映型多肢選択試験の検討 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A study on a multiple-choice-test method reflecting the degree of confidence (N method) by comparison of two nursing colleges | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 多肢選択試験 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 4肢択一方式 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 新解答方式(N式) | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 確信度 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 解答傾向 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | multiple-choice test | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | choosing one of four options | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | a new method of answering questions (N method) | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | the degree of confidence | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | answering patterns | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10553513 | |||||
ページ属性 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | P | |||||
著者 |
野村, 公寿
× 野村, 公寿× 足利, 学× 大野, 知代× 河村, 圭子× Nomura, Kimihisa× Ashikaga, Manabu× Ohno, Tomoyo× Kawamura, Keiko |
|||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 藍野大学医療保健学部 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 藍野大学医療保健学部 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 藍野大学医療保健学部 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 兵庫大学健康科学部 | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Faculty of Nursing and Rehabilitation, Aino University | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Faculty of Nursing and Rehabilitation, Aino University | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Faculty of Nursing and Rehabilitation, Aino University | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Faculty of Health Science, Hyogo University | |||||
記事種別(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 原著 | |||||
記事種別(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Original Paper | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 我々は4肢択一式多肢選択試験において,解答に対する確信度を知るための新しい解答方式(N式)を考案した。すなわち,受験者が解答に自信があるときは1つ,自信がなくて迷うときは可能性の高い方から2つの答えを選択させた。その場合,正答に対する配点は自信があって正答するほど高くなることを明記しておいた。看護系の2短大(グループI,グループIIとする)において,同一教員が担当した専門基礎科目(医学関連科目)の試験でこの方法を実施した。対象者はグループIでは延べ924名,グループIIでは延べ1,192名であった。確信度に応じた解答の分布を両グループにおいて比較し,本方式の有用性を検討した。その結果は次の通りであった。1)両グループの地域および実施時期は異なっていたが,自信の有無に関しての解答傾向およびそれらの正答率は類似していた。このことから本方式が両グループにおいて同じように理解されており,様々なグループで実施,比較ができ,有用であることが示唆された。2)自信をもって解答した問題数とその正答率によって5群に分類すると,両グループの学生の解答傾向を知ることができた。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | In the present research we have developed a new method of answering questions (N method), which enables examiners to estimate the degree of examinees' confidence in giving correct answers, in multiple-choice tests of choosing one of four options in principle. Examinees are requested to select just one answer only if confident enough. When they are not so confident they are allowed to select two answers considered to be the most and the second most likely. Examinees are informed in advance that different marks are to be given for a correct answer according to the degree of confidence. This method has been implemented in two nursing colleges (Groups I and II), during the tests in fundamental health science (medical) subjects administered by the same teacher. The total numbers of examinees are 924 and 1,192 respectively. We compared the two groups in terms of the distribution of answers and the degree of confidence in order to investigate the usefulness of this method. The results are as follows:1) Performances of both groups are rather similar in terms of the degree of confidence and the rate of giving correct answers, though the two colleges are located in different regions and the tests were implemented at different times. This suggests that the two groups' comprehension of the method is almost the same and that the method may be useful enough because it can be applied to various groups and the results can be compared. 2) By dividing examinees into five groups based on the number of answers given with confidence and the rate of their correctness, answering patterns of students will show. | |||||
書誌情報 |
藍野学院紀要 en : Bulletin of Aino Gakuin 巻 20, p. 1-7, 発行日 2007-03-31 |
|||||
表示順 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 3 | |||||
アクセション番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | KJ00005223120 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 09186263 |