WEKO3
アイテム
看護学生のシミュレーションゲームによる老化の理解
https://aino.repo.nii.ac.jp/records/222
https://aino.repo.nii.ac.jp/records/222220ab2cd-1fa4-464b-924f-ba4b6c3f9a15
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-09-28 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | 看護学生のシミュレーションゲームによる老化の理解 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
タイトル | How Students Understand Aging at Their Classes of Nursing for Old People : Analysis of the Simulation Game | |||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 老齢者・自己像・シミュレーションゲーム・生活できごと・喪失感 | |||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||||||
アクセス権 | metadata only access | |||||||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_14cb | |||||||||||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||
収録物識別子 | AN10553513 | |||||||||||||||||
ページ属性 | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | P | |||||||||||||||||
論文名よみ | ||||||||||||||||||
タイトル | カンゴ ガクセイ ノ シミュレーション ゲーム ニヨル ロウカ ノ リカイ | |||||||||||||||||
著者 |
横山, ハツミ
× 横山, ハツミ
× 辰巳, 恵子
× Yokoyama, Hatsumi
× Tatsumi, Keiko
|
|||||||||||||||||
著者所属(日) | ||||||||||||||||||
藍野学院短期大学 | ||||||||||||||||||
著者所属(日) | ||||||||||||||||||
藍野学院短期大学 | ||||||||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||||||||
en | ||||||||||||||||||
Aino Gakuin College | ||||||||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||||||||
en | ||||||||||||||||||
Aino Gakuin College | ||||||||||||||||||
記事種別(日) | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | 原著 | |||||||||||||||||
記事種別(英) | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | Original Paper | |||||||||||||||||
抄録(日) | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | 臨地実習前の基礎教育として老齢者の心理を理解し、老齢者への対応についての心構えを持たせることを目的に、佐藤らが開発したゲーム、「老年期を生きる」を用いて演習を行った。このゲームは、老年期に遭遇する生活上の出来事を設定し、自己の老人像をイメージし、喪失感、無力感などのマイナス面のみならずプラス面も含めた老齢者の心理状態をリアルに再現したものである。学生は、老年期の自己像のイメージカード、生活上の出来事カードを引きながら自立、半自立、依存、再自立へと変化する4つの生活様式の過程を体験する。このようなシミュレーションを行うことにより、青年期の学生に講義や模擬体験演習では理解されにくい老齢者の心理を理解させることが出来た。さらに老齢者への対応についての心構えや行動するための動機づけができた。従って、この授業方法は臨地実習前の看護基礎教育として有意義である。 | |||||||||||||||||
抄録(英) | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | In order to make nursing students understand and be ready to cope with the aged people,we conducted a game developed by Satoh et al.on the students,as the basic education before the nursing practices. This game sets up the daily life events aged people would possibly encounter. In the present game,the students could have four self-images. The game was organized for the students in such a way that they could have self-images of old people by realistically reproducting psychological conditions including negative facets such as mental unsoundness and helpless feelings,as well as positive one. By this game the students could experience the process of the four life styles varying from independence to semi-independence and re-independence. Through such a specific simulation game,we could make the young students understand the psychology of the aged people which is difficult for them to understand only by attending the lectures and ordinaly simulation practices. In conclusion,the simulation game is effective as the basic nursing education before the nursing practices. | |||||||||||||||||
書誌情報 |
藍野学院紀要 en : Bulletin of Aino Gakuin 巻 12, p. 23-30, 発行日 1999-03-31 |
|||||||||||||||||
表示順 | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | 6 | |||||||||||||||||
アクセション番号 | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | KJ00007470640 | |||||||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||
収録物識別子 | 0918-6263 |