WEKO3
アイテム
ナースは社会保障を知らなくていいのか? : 看護系大学における制度・福祉系教育論序説
https://aino.repo.nii.ac.jp/records/577
https://aino.repo.nii.ac.jp/records/5770594fceb-23ec-4ae5-b8f9-5b00e5802ace
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-03-27 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | ナースは社会保障を知らなくていいのか? : 看護系大学における制度・福祉系教育論序説 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | How to teach social sciences to nursing students | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 生活経験 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 制度理解 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 国家試験 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | チーム医療 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | キーパーソン | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | students' daily life experience | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | understanding of relevant systems | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | national license examination | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | multidisciplinary care (team approach) | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | key-person | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
雑誌書誌ID | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||
収録物識別子 | AN10553513 | |||||||||||
ページ属性 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | P | |||||||||||
著者 |
小田, 泰宏
× 小田, 泰宏
× Oda, Yasuhiro
|
|||||||||||
著者所属(日) | ||||||||||||
藍野大学 | ||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||
en | ||||||||||||
Aino University | ||||||||||||
記事種別(日) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 論説 | |||||||||||
記事種別(英) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | Article | |||||||||||
抄録(日) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | これからの看護師はチーム医療のキーパーソンの役割を期待されている。そのためには社会保障,社会福祉,医療制度,公衆衛生等に関する社会科学的知識と利害調整能力が必要である。看護学生はこうした分野の学習が相対的に苦手であるため,国家試験対策も含め教育に当たっては教員側の工夫が必要である。その第1は学生の学力の見極めと教育目標の明確化であり,第2は目標に対して体系的に構成されたオリジナルシノプシスの作成や話術の洗練である。第3に研究者としての実績以外にこうした教育上の工夫を評価する仕組みも求められる。 | |||||||||||
抄録(英) | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | It is said that nurses should play a key role in multidisciplinary care (team approach) and have certain knowledge of social security schemes, health care system and welfare services as well as some coordination skills to deal with stakeholders surrounding their patients. Generally speaking, Japanese nursing students are not only relatively poor at studying these fields of sciences but also unfortunately unaccustomed to presentation of their knowledge and skills. First, every faculty concerned has to evaluate their students' scholastic achievements more precisely and reset its educational goals. Secondly, it has to develop some teaching techniques and materials such as synopses reasonably compiled to achieve the goals mentioned above. The art of narration or conversation is also crucial to a lecturer. Executives who manage respective nursing colleges are expected to appreciate these kinds of efforts. | |||||||||||
書誌情報 |
藍野学院紀要 en : Bulletin of Aino Gakuin 巻 20, p. 79-86, 発行日 2007-03-31 |
|||||||||||
表示順 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | 10 | |||||||||||
アクセション番号 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | KJ00005223127 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 09186263 |