ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 藍野学院紀要
  2. 第19巻

看護学生の看護技術に対する振り返りと意味構築 : 車椅子移動の技術体験に関する質問紙調査より

https://aino.repo.nii.ac.jp/records/560
https://aino.repo.nii.ac.jp/records/560
9cc5eaf3-18e2-4115-84e9-4faed05bfa94
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00004437059.pdf KJ00004437059.pdf (1.2 MB)
Item type [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2019-03-27
タイトル
タイトル 看護学生の看護技術に対する振り返りと意味構築 : 車椅子移動の技術体験に関する質問紙調査より
タイトル
タイトル Nursing students' reflection on their nursing skills and construction of meaning : Findings from a survey of students on their experience of wheelchair transfers
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 看護技術
キーワード
主題Scheme Other
主題 レリヴァンス概念
キーワード
主題Scheme Other
主題 意味
キーワード
主題Scheme Other
主題 行動
キーワード
主題Scheme Other
主題 行為
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 nursing skills
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 theory of relevance
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 meaning
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 behavior
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 action
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10553513
ページ属性
内容記述タイプ Other
内容記述 P
著者 山中, 恵利子

× 山中, 恵利子

ja 山中, 恵利子
ISNI

ja-Kana ヤマナカ, エリコ

en Eriko, Yamanaka

Search repository
山本, 純子

× 山本, 純子

ja 山本, 純子
ISNI

ja-Kana ヤマモト, ジュンコ

en Junko, Yamamoto

Search repository
辰巳, 恵子

× 辰巳, 恵子

ja 辰巳, 恵子
ISNI

ja-Kana タツミ, ケイコ

en Keiko, Tatsumi

Search repository
Yamanaka, Eriko

× Yamanaka, Eriko

en Yamanaka, Eriko

Search repository
Yamamoto, Junko

× Yamamoto, Junko

en Yamamoto, Junko

Search repository
Tatsumi, Keiko

× Tatsumi, Keiko

en Tatsumi, Keiko

Search repository
著者所属(日)
藍野学院短期大学看護学科
著者所属(日)
藍野学院短期大学看護学科
著者所属(日)
藍野学院短期大学看護学科
著者所属(英)
en
Aino Gakuin College, Department of Nursing
著者所属(英)
en
Aino Gakuin College, Department of Nursing
著者所属(英)
en
Aino Gakuin College, Department of Nursing
記事種別(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 調査報告
記事種別(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Research Report
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 看護技術には可視的な「行動」と不可視的な「行為(意味づけ)」という2つの側面があるが,今まで看護技術を論じる場合この点をあいまいにしていた。本論文は看護学生の看護技術に対する不可視的な「行為(意味づけ)」の構築の仕方を論じた。研究対象は近畿地方の都市近郊にある看護系短期大学1校,3回生87名。そして調査時点で臨床実習を終了した33名の「移動動作」に関する質問紙調査である。学生は臨床実習後,最も困難だと答えた項目に「患者への声かけ」を挙げていた。「患者への声かけ」行動は,看護技術の対象がモノではなく人であることの証であり,看護技術の意味づけを知るうえで重要な行動である。この理由から「患者への声かけ」に関する記述のある学生2名,記述のない学生3名の計5名を選出し看護技術の意味構築を辿っていった。その結果,その状況の定義づけ(意味づけ)が実践する個々の学生によって様々であったが,「意味づけ」の多様さは決して無秩序ではなく,看護技術の「行為論」的観点からの看護技術の「標準化」の作業は可能ではないかと考える。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Referring to the problem of nursing skills, one has to take notice of two aspects of actions that are necessary for performing skills:(1) visible aspect ("doing"); and (2) invisible aspects ("thinking,""feeling," or "constructing meaning"). In this paper, the authors attempted to understand how nursing students constructed the meanings out of their invisible aspects of actions and skills. The third-year students at a nursing college in a mid-western part of Japan were invited, and 87 students participated in the study. The students completed a survey concerning their experience in assisting older persons in transferring from a bed to a wheelchair. Out of the 87 students, 33 students who have completed gerontological nursing practicum reported in the survey that one of the most difficult skills was "talking to their patients." This finding provided the evidence that the students were aware of the fundamental principal of nursing that the patient is a "human being," and not a "thing." For this reason, the authors selected a group of five students who described their experience in "talking to their patients" in the survey. The authors analyzed the content of the five students' descriptions and clarified how their meaning-construction unfolded. The findings were as follows:(1) the students constructed or developed a variety of their subjective meanings or definitions out of the situations that they observed or attended as a part of the clinical practicum;(2) these meanings or definitions were not necessarily presented in a random order, but rather in a structured order to some extent. The findings indicated that standardized protocols of nursing skills could be established in the future through analysis and synthesis of nurses' and nursing students' invisible aspects of actions, or meaning-construction regarding their skills.
書誌情報 藍野学院紀要
en : Bulletin of Aino Gakuin

巻 19, p. 97-108, 発行日 2006-03-31
表示順
内容記述タイプ Other
内容記述 15
アクセション番号
内容記述タイプ Other
内容記述 KJ00004437059
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 09186263
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:23:39.775880
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3