@article{oai:aino.repo.nii.ac.jp:00000226, author = {田中, 静美 and 板倉, 勲子 and Tanaka, Shizumi and Itakura, Isako}, journal = {藍野学院紀要, Bulletin of Aino Gakuin}, month = {Mar}, note = {'96,'97年度の1回生に「食事の援助」の授業を異なる方法で行った。基礎看護技術では、講義と演習を通して看護技術を身につける。すなわち、学生が学習を深めるためには、講義と演習をいかに統合させるかということが重要となる。従って、講義と演習を効果的に行うために、その内容や時間配分等の工夫を試みた。その結果、演習後にグループワークおよびグループ単位で意見交換、そして総まとめとして講義を行うことが、学生の授業に対しての学習を深めるにあたり、効果的であることがわかった。, Students studied basic nursing skills by lectures and practices for "dietary care." Therefore, it is important for the students how lectures and practices should be integrated to enrich their knowledge of nursing. Thus,we examined the contents of and time-schedules for lectures and practices for a better training. It was found to be effective for the nursing training that students worked together and had discussions in the class after practices,and then attended the lectures, 10, KJ00007478919, P, 原著, original}, pages = {53--59}, title = {基礎看護技術の授業に関する一考察 : 「食事の援助」の講義と演習を通して}, volume = {12}, year = {1999}, yomi = {タナカ, シズミ and イタクラ, イサコ} }